MOTTO

"Cestování je jako droga - když jednou propadneš tomu intenzivnímu kouzlu dálek a svobody, chceš stále víc, až se ti touha poznat nové kouty světa stane závislostí a nasbírané zkušenosti z cest ovlivní tvůj pohled na život..." Katka Francová

pondělí 26. února 2018

Celodenní tour C aneb Za plážemi ostrovů Matinloc, Tapiutan a Dilumacad


Vstala jsem po sedmé. Posnídala ovoce, které jsem si koupila první den v El Nidu a vydala se do centra do Art Café doplatit dnešní výlet lodí po
okolí. Včera jsem zaplatila jen zálohu 250 pesos. Vzhledem k tomu, že se v Art Café může platit kartou, využila jsem toho. Keš mi pomalu docházel a měnit zde peníze nebylo zase až tak výhodné. To jsem si ověřila první den v El Nidu, kdy jsem vlezla do směnárny na hlavní ulici a dali mi za euro jen 58 pesos. Až poté jsem si všimla kousek od Art Café soukromé "směnárny", kde dávali 62 pesos.
Jak jsem včera zjistila, ta účtenka za zaplacený enviromentální poplatek je platná na deset dní, takže jsem dnes dalších 200 pesos platit nemusela. A to jsem tu účtenku včera v rámci úklidu batohu vyhodila do smetí. Tak jsem ji hned po večeři běžela zase vytáhnout.
Po deváté byla skupinka sedící na terase restaurace a čekající na začátek tour rozdělena podle toho, na který výlet jede a pak nás jednoho po druhém dopravili na loď na kánoi. Loď totiž kotvila až v zadní linii a dostat se přes ostatní dopředu nebylo dost možné. Tentokrát to byla menší loď. Celkem nás bylo čtrnáct. A tentokrát jsme vypluli již mezi prvními kolem čtvrt na deset.
Zamířili jsme kolem Dilumacad Island (také nazývaný Helicopter Island podle jeho siluety připomínající vrtulník) k ostrovu Matinloc. Kolem něj jsme se měli dnes pohybovat. V plánu bylo opět pět zastávek a dnešním "tématem" byly pláže (v tour A to byly laguny). Jako první jsme zastavili u východního břehu ostrova Matinloc, kde se nachází "skrytá" pláž Hidden Beach. Jedná se o takovou zátočinku chráněnou skalami. Ze dvou stran je možné se dovnitř dostat úzkými průlivy. Na tuto prohlídku nám dal průvodce 30 minut. Doplavat se tam dalo za chvíli. Byli jsme na pláži mezi prvními. Pěkné místo. Po levé straně jsem ve skále objevila okno, kterým bych se dostala zpět k lodi. Z pláže vedla do vegetace rostoucí kolem skal cestička. Vydala jsem se po ní na obhlídku. Pod skálou stojí v lese rozpadající se chatka, kterou hlídají komáři. V mělké zátoce to na šnorchlování nebylo. Dalo se tu procházet po dně.
Voda sahala tak do pasu.
Pluli jsme dál směrem na sever, obepluli ostrov a Tapuitanským průlivem mezi Matinlocem a sousedním ostrovem Tapiutan jsme pluli jižně k dalšímu zajímavému místu. Tím byla "utajená" pláž Secret Beach. Utajenou opravdu je. Dostat se na ni lze malým otvorem ve vysoké skalní stěně ostrova Matinloc. Zakotvili jsme u ostrova. Nebyla zde na první pohled žádná pláž, jen vysoké skály. Průvodce nám z lodi ukázal, kam máme doplavat. Otvor ve stěně byl vzdálený asi 50 metrů. Hloubka zde byla značná a otvorem bylo třeba proplavat. Skalním oknem jsem se dostala do utajené laguny s malou pláží.
Dno zde bylo skalnaté a plné děr. A i pláž byla lemovaná skalami. Dostat se odtud do vnitrozemí ostrova bylo nemožné. Bohužel zde bylo již docela dost lidí. Bylo to ale úžasné místo. Opravdu utajené mezi skalami. Na prohlídku jsme dostali 40 minut.
Ze Secret Beach jsme vypluli zpět do průlivu a zakotvili na krásné písčité pláži Talisay beach na ostrově Tapuitan. Zde nás čekal oběd ve formě bufetu. Měli jsme zde strávit něco přes hodinu. Než posádka nachystala všechno jídlo na stůl, šla jsem šnorchlovat. Korály zde nejsou zrovna nejhezčí, ale rybek tu bylo docela dost a objevila jsem rodinku Nema (známý druh clownfish) ukrývající se v sasance, ve které tyto ryby žijí v symbióze. "Nemův domov" byl asi metr pode mnou a dvě dospělé rybky zvědavě připlavávaly a okukovaly mě jako vetřelce. Tyto rybky prý chrání svůj sasančí domov tak, že "útočí" na případné vetřelce včetně potápěčů. Jedna z rybek opravdu vždy připlavala docela blízko a prohlížela si podvodní kameru, kterou jsem na ni mířila.
Tohle nebyla jediná ryba, která vypadala naštvaně, že jí narušuji prostor. Podařilo se mi vyfotit ještě jednu rybu s naštvaným výrazem. Jeden z posádky mě pak na kajaku upozornil, že je oběd, tak jsem se šla na břeh najíst. Pláž se pomalu plnila dalšími obědvajícími skupinami. Na oběd byly dva druhy rýže, kuře, grilovaná ryba (kuře a rybu grilovali na malém grilu na lodi během plavby k Secret beach), salát, ovoce. Bylo to vynikající. Po obědě jsem se vrátila k Nemově rodince a ještě chvíli jsem je "dráždila" svou přítomností.
Podle oficiálního popisu výletu měl být další zastávkou Matinloc Shrine - několik opuštěných budov na malé pláži na západním břehu ostrova Matinloc. My jsme zakotvili u ostrova Tapiutan několik desítek metrů od krásné pláže Star Beach. Matinloc Shrine byl hned naproti přes průliv. Osobně mi tato zastávka přišla jako jedna z nejzajímavějších a nejmalebnějších. Na pláži stojí malý resort a z moře ční zvrásněné vápencové skály.
Měli jsme tu zhruba 50 minut na šnorchlování. Musím říct, že zdejší podmořský svět je opravdu krásný a užila jsem si jedno z nejhezčích šnorchlování tady na Filipínách. Doplavala jsem ke břehu, abych si prohlédla ony skály. V moři zde bylo opět hodně různobarevných ryb.
Poslední zastávkou dne byla pláž na "vrtulníkovém" ostrově Dilumacad Island, kolem kterého jsme ráno pluli. Zde jsme měli strávit další hodinu. Pláž je docela velká. Pod přístřeškem je několik naučných tabulí informujících o druzích korálů ve zdejších mořích, o želvách, které na které lze narazit a také o "Nemových přátelích" - druzích ryb, které se objevily v animovaném filmu a které lze během šnorchlování vidět. K některým je dobré se moc nepřibližovat, jako třeba k mě již známé "lionfish" a nebo ke "catfish", jejíž ploutve jsou jedovaté. Do vnitrozemí sice vedly stezky, ale kolem pláže byl plot a nápisy, že se jedná o soukromý pozemek. Po pláži chodili prodavači zmrzliny. Nechala jsem se zlákat a koupila si jedno cornetto za 50 pesos.



Opět jsme tu mohli šnorchlovat.
Po čtvrté hodině jsme zamířili do El Nida. Tentokrát loď zakotvila kousek od pláže. Došla jsem na ubytování, dala si sprchu a na večeři si dnes zašla do bistra s vylepenými typickými pokrmy na stěně. Zde byly ceny o polovinu nižší než v na západní turisty orientovaných restauracích. Z nabídky jsem si vybrala nudlovou polévku batchoy, kterou jsem poprvé ochutnala v Mambajao na Camiguinu. A k ní ještě mangový shake. Dnešní večeře mě vyšla jen na 150 pesos. V Art Café jsem se zeptala na pronájem jednomístného kajaku na další den. Bylo mi řečeno, že musím přijít ráno před začátkem všech tour, protože někdy jednomístné kajaky nemají k dispozici. Doufala jsem, že další den bude moře klidné, protože dnes, když jsme se vraceli z Matinlocu přes Helicopter Island do zátoky u El Nida, naše loď se houpala na docela velkých vlnách (na kajaku bych dnes na moři nechtěla být). Trochu jsem počítala s tím, že pokud ráno budou do přístavu dorážet vlnky, na výlet na kajaku se vykašlu.
Pokud bych měla srovnat obě absolvované tour, tak hezčí mi přišla právě ta dnešní. Možná to bylo i tím, že jsme byli menší skupinka. Každopádně onen průliv mezi ostrovy Matinloc a Tapiutan se mi vryl do paměti. Opravdový ráj.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Výlet do bývalého kambodžského hlavního města Udong

Na 8:30 jsem měla domluveného tuk-tukáře, který mě měl odvézt do Udongu. Udong je vzdálený asi 37 km severně od Phnom Penhu a býval hlavním ...