MOTTO

"Cestování je jako droga - když jednou propadneš tomu intenzivnímu kouzlu dálek a svobody, chceš stále víc, až se ti touha poznat nové kouty světa stane závislostí a nasbírané zkušenosti z cest ovlivní tvůj pohled na život..." Katka Francová

pátek 10. listopadu 2017

Po okolí Évory za megalitickou kulturou

V 6.-4.tisíciletí před n.l. Se v regionu Alentejo usadila neolitická společenství, která po sobě zanechala tajupné megalitické stavby. V okolí Évory se nachází hned několik pozůstatků této kultury „velkých kamenů“ (mega = velký, lithos = kámen). Uskupení 95ti menhirů nazývané Cromeleque dos Almendres nacházející se asi 15 km západně od města, je jedním z nejvýznamnějších megalitických míst na Iberijském poloostrově. Stojí na východním svahu kopce a je volně přístupné. Asi 2 km od tohoto megalitického uskupení se nachází čtyřmetrový osamocený Menhir dos Almendres. Navštívit tato místa lze po vlastní ose. Teoreticky by se sem dalo dojet i na kole. Po cestě na tato místa odkazují směrovky.
Jak již jsem se zmínila v předchozím příspěvku, nakonec jsem se rozhodla (nedostatek jiných možností, jak se tam ted mimo sezonu dostat, mě donutil) využít nabídky místní agentury Ébora megalithica (http://www.eboramegalithica.com/ ), kterou založil archeolog Mario Carvalho a se svým společníkem vozí maximálně sedmičlenné skupinky návštěvníků na tato megalitická místa, kde pak vypráví nejeno jejich historii, funkci, ale sděluje i spoustu zajímavých informací o své rodné Évoře a Alenteju.
Mario nám ukazuje obrazce
Začátek půldenní tour byl v deset hodin, s tím, že jsme se přes mail domluvili, že mě vyzvednou na parkovišti u parku kousek od hostalu pět minut před desátou. Takže jsem se dnes mohla vyspat a v klidu posnídat. Snídaně byla bohatá a v podstatě nabízela to samé, co v jiných hostalech.
Skupinka, která de dnes dopoledne účastnila „výletu do minulosti“ byla pětičlenná včetně mě. Dva anglicky hovořící starší páry vedly po celou dobu zajímavou konverzaci s Mariem. Ten jen sršel informacemi.
Jako první jsme zamířili si prohlédnout Cromeleque dos Almendres. Poslední kilometr vedl prašnou cestou plnou výmolů lemovanou krajinou s lány dubu korkového. Nedávno zřejmě proběhla „sklizeň“ korku. Kůra stromů byla odstraněna až do výše prvních větví. Sklízet korek se prý může až ze stromů, které jsou alespoň třicet let staré a po sklizni je pak třeba počkat dalších 8-10 let, než kůra zase doroste.
Zaparkovali jsme na parkovišti kousek od menhirů. Stál tam i autobus. Naštěstí ten organizovaný zájezd o dvaceti lidech už na místě nejakou dobu byl a za chvíli odjel, takže jsme na chvíli zůstali sami na tomto zajímavém místě a Mario nám ukazoval rytiny na několika menhirech. Jen škoda, že dnešní výklad byl v angličtině. Tour provádí i ve španělštině. Záleží na preferencích návštěvníků. Takhle jsem pochytila zhruba polovinu toho, co povídal. Moje odborná angličtina týkající se archeologie má ještě nedostatky. Cromelech byl prý vztyčen na etapy. Jeho význam se nějak týká astrologických jevů a později i různých rituálů. Častým obrazcem na několika kamenech je symbol stočené pastýřské hole. Neolitická společenství v oblasti se zabývala chovem ovcí. To se dochovalo dodnes.
Každý z nás dostal jednu pohlednici, na níž byly vyfotografované dva balvany s vyrytými znaky. K mému překvapení a nevoli jsem v prodejnách suvenýrů v Évoře nenarazila na jediný pohled s megalitickými stavbami. A to je tohle téma docela typické pro tento region. Tak jsem si alespoň mohla jako suvenýr odvézt tento pohled.
Prošli jsme se celým elipsovitým areálem menhirů a Mario se dotkl i tématu negativního vlivu volného vstupu na místo. Na půdě kolem menhirů původně rostla tráva, která bránila erozi. Tím, jak se kolem menhirů denně procházejí stovky lidí, tráva zmizela a vlivem dešťů hlína stéká z kopce a obnažuje krčky vztyčených menhirů a hrozí, že se svalí. Může se stát, že brzy již nebude kvůli erozi volně chodit areálem.
Z kopce jsme mohli vidět Évoru. A v dáli za ní je již španělské území. Nedaleko odtud je i rozvodí portugalských řek.


Zastavili jsme se u informační tabule, kde je plán kromlechu a také mapa s vyznačenými megalitickými nalezišti. Mario nám doporučil si zajet (pokud máme auto) k jeskyni Gruta do Escoural, kde jsou prý podobné nástěnné malby jako v Altamiře. Kousek odtamtud pak stojí bílo-modrá kaplička Anta capela de S.Brissos, která je zabudovaná v původním dolmenu.
Naší další zastávkou byl mehir stojící nedaleko odtud. Menhir dos Almendres byl objeven stejně jako kromlech a velký dolmen Anta Grande do Zambujeiro (jehož návštěva je součástí výletu) v roce 1964 portugalským archeologem Henrique Leonor Pina. Povalený menhir byl znovu vztyčen, ale na špatnou stranu. Podle Maria portugalský archeologie 60.let nebyla zrovna nejšetrnější k nálezům a Pena se dopustil několika omylů. “Tvář“ menhiru by měla směřovat na východ. Obrací se ale západním směrem. I zde nám Mario ukázal jemné rýhy původních rytin. Eroze ale udělala své a je možné je vidět jen pod určitým úhlem. Důvod, jak a proč tehdejší kultura vztyčila tento vysoký osamocený menhir právě zde, je nejasný.
Později, když jsme zastavili v nedaléké vesnici „na čůrání“ a někteří si v kavárně dali kafe a já jeden pastel de nata, na který se sype skořice, jsem Mariovi položila otázku, na kterou jsem nedostala uspokojující odpověď. Patřím k těm, co věří, že ve vesmíru nejsme sami a že dávné kultury měly nějaké kontakty s jinými vesmírnými kulurami a že naše planeta je plná záhadných sil. A právě tohle mě zajímalo, zda jsou tahle místa nějak spojena s nějakými silami a zda si Mario myslí, že tahle kultura mohla mít kontakry s jinými světy. Odpovědí mi bylo pousmátí a vysvětlení, že jako archeolog na tyto věci nevěří, že archeologie je věda, která stojí na zjevných objevech a vědeckých poznatcích, které jsou nějak prokazatelné. Prý se mu ale na tour hlásí i lidé, kteří pak mezi kameny chodí s psychotronickými kyvadly a virgulemi a hledají energie. Takže tím skončila konverzace týkající se tajemna, protože tento člověk je vyloženě na vědecké vlně a zjevně věří tomu, že egyptské pyramidy nějak postavili lidé :-D. S nostalgií jsem si vzpomněla, jak jsem v Belize u piva vedla s několika dalšími cestovateli konverzaci na téma mayské pyramidy a mimozemšťané. Maria ale zajímalo téma katalánské autonomie, která je tématem číslo jedna v celém Španělsku. Po cestě na další megalitické místo, kterým byl velký dolmen, přešel do španělštiny a konečně jsme si docela pokecali nejen na toto politické téma.
Dolmen Anta Grande do Zambujeiro se nachází na soukromém pozemku kousek od Évory. I na toto místo odkazují směrovky. Podle nějakých zákonů majitel pozemku nemůže vybírat za vstup na tato archeologická naleziště vstupné. Došli jsme na kopec, na kterém pod přístřeškem stojí velká stavba dolmenu, který je prý největší na světě. Na dolmen byla původně navršena zemina s kameny tak, že byl vidět jen vstup do pohřební místnosti a z dáli to vypadalo jako kopec. V 60.letech se ale během archeologických vykopávek archeolog Pena dopustil barbarství, když na odstranění zeminy použil dynamit. Výbuch nejen, že rozlomil kámen, který je běžně položen na stojící kameny, ale celá struktura byla narušena a kdyby nebylo uměle zabudovaných podpěr, stojící kameny by popadaly. Svůj název “zambujeiro“ nese dolmen po druhu olivovníku, který kolem roste. Funkce dolmenu byla pohřební. Nalezeno zde bylo množství koster a také nějaké předměty, které jsou uložené v městském muzeu v Évoře.
Po jedné hodině jsme dojeli zpět do města. Tour bohužel končila. Dokázala bych si představit, že se svými perfektními znalostmi by mohl pořídat celodenní tour po dalších tajuplných místech. Zaplatila jsem mu 25 €, které tour stojí a podáním ruky jsme se rozloučili. Bylo to velmi zajímavé dopoledne v příjemné společnosti studovaných lidí.
Menhir dos Almendres
Pak jsem se vydala na oběd. Vlezla jsem do restaurce A Muralha s tím, že vyzkouším další regionální pokrm, kterým je „ensopado de borrego“ (něco jako jehněčí guláš), ale bohužel jej neměli. Zřejmě nebyla sezona pro tento pokrm. Restaurace byla plná. Byl čas obědu. Zvolila jsem tedy jen denní polévku za 1,70€. Dnes měli mrkvovou. Plaval v ní sýr a byla velmi chutná.
Pak jsem si šla koupit pohled a zamířila na sever za město okouknout stavbu akvaduktu, který byl vybudován ve 30.letech 16.století a původně vedl vodu až na náměstí Praça do Giralda. Od parkoviště za městem vede kolem akvaduktu osmikilometrová zelená stezka. Bylo před třetí a tuhle procházku jsem zavrhla. Dnes bylo docela teplo a já zamířila zpět do centra do městského muzea, kde jsem si prohlédla jednak obrazy z 15.-17.století, náboženské předměty, ale i exponáty týkající se římské přítomnosti a předměty nalezené v dolmenu. V rámci vstupného je audioprůvodce zdarma.
Anta Grande do Zambujeiro
Z muzea jsem pak zamířila do ulice Arcárcova da Cima, kde jsem si sedla do útulné cukrárny a pekárny Fábrica dos Pasteis, kolem které jsem šla včera a která má dobré recenze. Měla jsem trochu hlad a chtěla si v klidu sednou, popít čaj a ochutnat nějaký dortík. Za vitrínou měli malý výběr. Sympatický číšník mi řekl, že další várka dortíků bude za 10 minut. Tak jsem si objednala čaj a sedla se k jednomu ze stolečků tak, abych viděla na bar. Občas někdo vstoupil dovnitř se zeptat na dortíky. Když pekařka donesla na pult tácek s nějakým pečivem, mávla jsem na prodavače, že chci jeden. Byl to slaný dortík „empada“ plněný tuňákem. Ještě teplý a moc dobrý. Po dalších deseti minutách začal prodavač něco rovnat do vitríny. Šla jsem to omrknout. Byl to slavný dortík plněný smetanovým krémem „“pastel de nata“, který je snad nejtypičtější postugalskou sladkostí podávanou ke kávě. Dnes jsem již jeden měla, ale chtěla jsem ochutnat další. Ještě teplý krém trochu tekl a chuťově připomínal krém z našich buchtiček s krémem. Byl to nejlepší pastel de nata, co jsem zatím jedla. Neodolala jsem a vzala jsem si další dva s sebou a pak je snědla na hostelu. Takže pokud někdy zavítáte do Évory, tak si rozhodně nenechte ujít tuto cukrárnu a pekárnu v jednom (https://www.facebook.com/fabricadospasteis/).
Dnes jsem vydržela až do sedmi a teprve potom se vydala na večeři, abych nenarazila na zavřené restaurace. Během konverzace na výletě se Angličanka zmínila, že je třeba vyzkoušet maso ze zdejších černých prasat. Že jedla neuvěřitelně chutný pokrm z vepřových líček. Již odpoledne během cesty k akvaduktu jsem okukovala jídelní lístky některých dobře hodnocených restaurací a hledala zda mají „bochechas porco preto“. Ne všechny restaurace to nabízejí. Přesto jsem narazila na několik míst, kde bych mohla povečeřet. Nakonec jsem se rozhodla pro tu malou restauraci na náměstí nedaleko hostelu, která byla včera zavřená. Chão das Covas Café má velmi dobré hodnocení hlavně co se přátelskosti personálu týká. Vepřová líčka s bramborovými lupínky a jablečným kompotem, jak se tento pokrm tady podává, nabízeli za velmi slušnou cenu 8,50€. restaurace je opravdu malá jen o několika stolech a jídelním lístku napsaném na tabuli na stěně. Naštěstí jsem přišla na začátku, takže jsem dostala místo. Za chvíli dorazili hosté, kteří měli rezervaci. Svou lámanou portugalštinou jsem si objednala líčka a čaj. Od včerejška mě nějak bolelo v krku a na studené pivo jsem neměla ani pomyšlení. Zřejmě majitelka mi nabídla na vyzkoušení předkrm, kterým byla brambora zapečená s kozím sýrem a medem. Řekla jsem si proč ne. Taková malá chuťovka na začátek.
nejlepší pastel de nata
Bochechas porco preto
Vepřová líčka z černého prasete se doslova rozpadala na jazyku, jak bylo maso jemné. Neuvěřitelně dobré a ta kombinace s jablečným kompotem dokonale ladila s chutí masa. Už dlouho jsem něco tak dobrého nejedla. Opravdový gastronomický zážitek. A velmi příjemná atmosféra v této rodinné restauraci.
Spokojeně jsem se odebrala na hostel.
Pro zájemce, zde je zajímavé video týkající se megalitických míst v okolí Evory s Mariovým anglickým výkladem: https://www.youtube.com/watch?v=GETlSYFbzAI&t=474s












Žádné komentáře:

Okomentovat

Výlet do bývalého kambodžského hlavního města Udong

Na 8:30 jsem měla domluveného tuk-tukáře, který mě měl odvézt do Udongu. Udong je vzdálený asi 37 km severně od Phnom Penhu a býval hlavním ...