MOTTO

"Cestování je jako droga - když jednou propadneš tomu intenzivnímu kouzlu dálek a svobody, chceš stále víc, až se ti touha poznat nové kouty světa stane závislostí a nasbírané zkušenosti z cest ovlivní tvůj pohled na život..." Katka Francová

pondělí 6. listopadu 2017

Dopolední zastávka v univerzitní Coimbře a odpolední příjezd do Nazaré

Dnes mě čekal přesun jižním směrem na portugalské pobřeží do Nazaré. Na tuhle zastávku jsem se těšila a doufala jsem, že budu mít štěstí spatřit jedny z těch obřích vln, které na pobřeží Nazaré v zimních měsících dorážejí. Jelikož je ale vzdálenost z Porta do Nazaré docela velká a přímý autobus tam nejezdí. Rozhodla jsem se stavit se dopoledne v Coimbře, kde bych stejně musela přesedat. A abych toho co nejvíce stihla, začala jsem den ještě za tmy o čtvrt na sedm. Autobus společnosti Rede Expressos mi do Coimbry odjížděl ve čtvrt na osm. I tuhle jízdenku jsem měla již předem online koupenou. Po cestě na nádraží jsem si na snídani koupila nějaké pečivo.
Cesta do Coimbry trvala hodinu a půl. Kolem silnice byly občas vidět místa, kde před dvěma týdny hořelo. Portugalsko mělo za sebou katastrofální rok co se požárů týká. Naprostá většina jich byla před dvěma týdny založena úmyslně. V neděli 15. října se hašiči a místní obyvatelstvo potýkalo s více jak 500 požáry, které vznikly ve středním a severním Portugalsku a region kolem Coimbry se potýkala s požáry již od června, kdy se na silnici mezi Figueiró dos Vinhos a Castanheira de Pêra zahynulo na třicet lidí v autech, když se vítr najednou stočil a oheň se z obou stran přehnal přes silnici.
Autobus do Nazaré mi z Coimry odjíždel o půl druhé, tak jsem na prohlídku historického centra měla zhruba čtyři hodiny.
Sklad Janovy knihovny
Arco de Almedina
Coimbra byla založena již Římany. Rozkvětu dosáhlo město za maurské nadvlády, která skončila v roce 1064, kdy město dobili křesťané. V letech 1139-1255 byla hlavním portugalským městem a sídlem králů. Tím, čím se ale město může pyšnit, je nejstarší univerzita Portugalska a jedna z nejstarších a nejprestižnějších v Evropě. Založena byla v roce 1290 v Lisabonu a v roce 1537 bylo její sídlo na žádost církve přesunuto právě do Coimbry. Hlavní budova zabírá do té doby královský palác. Univerzita dodneška ctí staré tradice, kdy studenti chodí na přednášky v taláru a černém plášti a jsou praktikovány různé rituály.
Sala de los Capelos
Město se dělí na dvě části – dolní čtvť a horní čtvrť. Horní čtvrť stojící na kopci nad řekou Mondego je právě tou historickou částí. Úzké křivolaké uličky stoupají až k univerzitě. Já jsem do historické části vstoupila bránou Arco de Almedina, která ještě pamatuje maurské časy. Po schodech v ulici s příznačným názvem „Rua Quebra Costas“ (ulice zlámaná záda) jsem došla na náměstíčko, kterému vévodí katedrála Sé Velha. Byla postavena na konci 12.století v románském stylu. Jen severní portál pochází z renesančního 16.století. V zadní části katedrály stojí prý tisíciletý olivovník.
Potřebovala jsem na záchod a také jsem měla trochu hlad, tak jsem sedla do Taberna de Sé a dala si kafe a kousek dortu. V restauraci jsem byla sama. Takhle „brzy“ po ránu (po deváté) byly ulice ještě poloprázdné a město budilo dojem, že turistická sezona již skončila. To jsem se ale mýlila. Město najednou začalo ožívat po desáté hodině, kdy otevřely obchůdky se suvenýry a přijely první skupinové zájezdy. O tom, že se univerzitní město denodenně potýká s nápory turistů, svědčí i sprejem napsané nápisy v uličkách nad katedrálou vedoucích k univerzitě. V této oblasti studenti vždy měli své byty. Z nápisů na zdech ale vyplívá, že i tuto oblast zasáhl problém „airbnb“, kdy majitelé bytů raději nabídnou pronájem turistům (za více peněz) než chudým studentům. Kvůli airbnb začíná být na mnoha místech problém sehnat byt a ceny nájmů začínají stoupat.
U brány Porta Férrea, která vede na známé nádvoří Patio das Escolas, které ze tří stran ohraničují historické budovy univerzity, stojí turistická informační tabule s otvírací dobou pro veřejnost do některých historických budov univerzity a dvě možnosti programu prohlídky. Program 1 nabízí prohlídku staré knihovny, kaple, královského paláce a veděckého muzea. Program 2 jen královský palác a vědecké muzeum. Zvolila jsem první program. Vstupenky se prodávají v budově centrální knihovny, která sousedí s historickým komplexem. Cena vstupného byla 12€. Dostala jsem dvě brožurky a časovku do historické knihovny Biblioteca Joanina (Janova knihovna) na desátou. Do prohlídky mi zbývalo deset minut. Prošla jsem tedy přes nádvoří rovnou ke vchodu do knihovny. Ta byla postavena na podmět krále Jana V. na počátku 18.století a honosně vyzdobena zdobnými ornamenty, čínskými motivy, barevnými freskami na stropě... V současné době je v knihovně uloženo na 60 tisíc starých knih o filosofii, zákonech, technologii většinou psané latinsky. Také jsou zde uloženy tzv. „lusíadas“ - dílo jednoho z největších portugalských básníků Luise de Camões, vydané v roce 1572. Budova knihovny má tři poschodí. Kvůli opravám hlavní vstupní fasády prohlídka začínala v přízemních studentských „kobkách“, kde až do roku 1832 studenti vykonávali disciplinární tresty. V prvním patře se nachází jakýsi sklad knih, do kterého mohli vstoupit jen někteří studenti a zaměstnanci. Pro návštěvníky jsou zde dočasně vystavována díla některého z vybraných autorů. Zatímco v těchto dvou částech budovy knihovny se mohlo fotit, v té nejzajímavější a nejkrásnější části, samotné Janově knihovně se k velké smůle fotit nesmí. Výzdoba a majestátnost těchto tří sálů bere dech. Pro představu o kráse knihovny, zde je odkaz na oficiální stránky (http://visit.uc.pt/es/biblioteca/ ), kde nějaké fotografie jsou. Zajímavostí pak jsou netopýři, kteří v knihovně sídlí a slouží jako ochrana před knihožrouty, kterými jsou třeba moli.
Sé velha
Po prohlídce knihovny jsem zamířila na nádvoří, které se začínalo plnit skupinkami turistů vedenými průvodci. Na jižní straně nádvoří stojí socha krále Juana III., který nechal v 16. století univerzitu přenést právě do Coimbry. Nádvoří pak vévodí zvonice a hodinová věž v jednom z počátku 18. století, jejíž zvony v květnu oznamují konec akademického roku. Zamířila jsem na prohlídku královského paláce, jehož budova stojí vedle zvonice. Po schodech jsem vystoupala do prvního patra, kde začínala prohlídka. Nejvýznamnějším sálem je Sala dos Capelos, původně trůní sál, kde se konají nejvýznamnější univerzitní akce jako je volba rektora, ceremoniál začátku akademického roku, promoce... Na stěnách sálu jsou zavěšeny obrazy s portréty portugalských králů. Ještě před tím, než budova začala sloužit univerzitním účelům, narodilo se v tomto paláci pět portugalských králů první generace. Nakouknout do tohoto sálu je možné z balkonů, které jsou v horní části sálu a které lemují úzkou chodbu. Ta mě dovedla k dalšímu sálu, jehož stěny jsou pokryty velkými obrazy rektorů. Zde se v minulosti zkládaly soukromé zkoušky. Chodba mě dovedla na okoří, odkud je pěkný výhled na město a řeku.
Kamenná podlaha chodby je za ta staletí již docela prošlapaná a je vidět nerovnosti.
Kapli Sv. Michala (Capela de São Miguel) jsem prošla jen zběžně. Barevná barokní výzdoba mě moc nezaujala.
Bylo před jedenáctou a já zamířila k budově vědeckého muzea, které se nachází v neoklasicistní budově postavené pro účely výuky experimentální chemie. V interaktivním sále si je možné vyzkoušet různé fyzikální zákonitosti. Fyzika nebyla nikdy mým koníčkem. Prohlédla jsem si exponáty a počkala na půl dvanáctou, kdy prý začínala prohlídka části budovy bývalé jezuitské katedry, kde jsou uloženy staré exponáty tákající se výuky fyziky a také přírodovědecké historie. Nakonec jsem byla jediným návštěvníkem, který na prohlídku šel. Prohlídka fyzikálního kabinetu byla zajímavá. Kabinet přírodovědecké historie je trochu morbidní. Ve vitrínách jsou stovky vycpaných druhů zvířat, ptáků, plazů, ryb...Monumentální je pak kostra velryby a jejího mláděte, která zabírá skoro celou délku jednoho ze sálů.
Na poledne jsem ukončila prohlídku a vydala se na oběd. Sedla jsem do restaurace Maria Portuguesa a objednala si zapečenou tresku se žampiony. V jednu jsem se vydala na cestu na nádraží chytit autobus do Nazaré.

Promenáda Nazaré
Cesta na pobřeží trvala hodinu a čtyřicet minut. Vysedla jsem na miniaturním nádraží (jestli se tak dá nazvat ta autobusová zastávka) v centru městečka a nedočkavě se vydala směrem k pláži, kolem níž vede pěší promenáda. Byl krásný den. Na pláž dorážely vlny a pohled na mys v dáli, na němž stojí pevnost São Miguel Arcanjo, přestavěná na počátku 20.století na maják, naznačoval, že vlnobití na severní straně mysu u pláže Praia do Norte, by mohlo být větší, než na zdejší pláži. Tak jsem rychle zamířila najít hostal Lab Hostal Nazaré, který se nachází v jedné z ulic staré rybářské vesnice, kterou Nazaré do nedávna bylo, abych zde nechala nepotřebné věci a mohla vyrazit na procházku k majáku.
Měla jsem zarezervované ubytování ve hromadné ložnici. Cena 16 € za noc se snídaní. Majitel mi přidělil postel v pokoji pro ženy, prý měl dost místa. Hostal působí nově, moderně a velmi čistě.
Santuario de Nossa Senhora de Nazaré
Vydala jsem se podél pobřeží k nedalekému „výtahu“ Ascensor - lanovce, která zjednodušuje dopravu mezi dolním Nazaré a čtvrtí Sitio, která se rozkládá na návrší útesu nad letoviskem a pro mnoho návštěvníků je poutním místem. Podle legendy jednoho záříjového rána roku 1182 byl jeden z pánů se svou družinou na lovu. V oblasti žilo hodně jelenů a jeden se mu připletl do cesty. Pán se oddělil od družiny a začal jelena pronásledovat. V husté mlze, která toho rána seděla na pobřeží, dovedl jelen pána až na okraj útesu, ze kterého pak skočil do mlhy. Zděšený pán začal prosit o pomoc Panu z Nazaré, která se mu zjevila u jeskyně u útesu, kde se nacházel. V tom okamžiku se jako zázrakem kůň, na kterém jel, zastavil těsně na okraji útesu a zabránil tak jisté smrti pána. Pán pak nechal na místě jeskyně nechal postavit kapli, v jejímž oltáři se našly relikvie a pergamen s obrazem Panny Marie. Místo je již od počátku křesťanství poutním místem a navštívil jej třeba mořeplavec Vasco da Gama před svou první cestou do Indie.
V kostele Santuario de Nossa Senhora de Nazaré je pak obraz připomínající tuto legendu.
Nazaré ale není jen významným poutním místem věřících. Stalo se jedním z oblíbených přímořských letních letovisek a v posledních letech se stává čím dál vyhledávanější mezi surfařskou komunitou. Právě zde, k Praia do Norte v zimních měsících dorážejí ty největší vlny v Portugalsku. V listopadu 2011 americký surfař Garrett McNamara se zapsal do historie, když sjel do té doby největší vlnu. Pozdější měření jej zapsalo do Guinnessovy knihy rekordů. Vlna, kterou sjel, měřila 23,7 metrů. Takový 8-10ti poschoďový barák! Video zde: https://www.youtube.com/watch?time_continue=16&v=AA33nfFjiRk . Zajímavostí je, že v roce 2013 McNamara sjel další obří vlnu, která prý mohla mít 30 metrů. Tím by pokořil vlastní rekord. Stále se však čeká na výsledky měření z dodaných fotografií a videí.
Nechala jsem se tedy „výtahem“ vyvézt na vrchol útesu (1,20€). Z terasy je nádherný panoramatický pohled na městečko a pobřeží. Vydala jsem se rovnou směr pevnost a maják v jednom. S návštěvou poutních míst jsem se dokud bylo světlo nezdržovala. Jen jsem nakoukla do malé kapličky u útesu. Po náměstí před kostelem, který stojí na druhé straně se procházeli poutníci a místní stánkaři nabízeli tradiční výrobky z korku a nejrůznější sladkosti.
Praia do Norte
Pevnost São Miguel Arcanjo stojí na samotném okraji mysu, který se zařezává do moře a odděluje od sebe nazarskou pláž a „severní pláž“ Praia do Norte. Po cestě k ní jsem minula několikametrovou sochu surfaře s jelení hlavou, která odkazuje na symboliku místa – legendu o jelenovi a surfování.
G.McNamara sjíždí rekordní vlnu
Zelené prkno patří Garrettu McNamarovi
Pevnost, na jejímž vrcholu stojí červený maják, začala být budována v roce 1577 za vlády krále Sebastiana. Měla pomoci bránit pobřeží před vpády alžírských, marockých, holandských a normanských pirátů, kteří napadali tuto část atlantského pobřeží. V roce 1644 byla pevnost rozšířena a nad vstupní bránu byla umístěna deska s vyobrazením svatého Michala archanděla, který je patronem pevnosti. Soška byla poškozena během občanských válek (1828-34). Na počátku 20. století pevnost pozbyla vojenského významu a rybáři požádali vládu, aby zde umístila maják. Ten byl uveden do provozu v prosinci 1903. Pevnost je veřejnosti přístupná za poplatek 1€. Je možné vystoupat na střechu k červenému majáku. Žluté čáry kolem okrajů určují hranici, kam až lze vstoupit a kde je to nebezpečné. V místnostech pevnosti bylo vybudováno malé muzeum týkající se nejen historie pevnosti, ale hlavně fenoménu vzniku obřích vln, které se tvoří nad tzv.nazarským podmořským kaňonem. Na nástěnných mapách je proces vzniku vysvětlen (http://www.hidrografico.pt/noticia-ondas-gigantes-nazare.php ). Na stěnách visí fotografie obrích vln a v televizi je promítán krátký dokument. V jednom ze sálů je budováno muzeum zasvěcené těm, kteří v minulosti některou z obřích vln sjeli. Na stěny jsou připevněna surfařská prkna, mnohdy podepsaná jejich původním majitelem, a pod nimi plaketa s fotkou a stručným životopisem daného surfaře. Samozřejmě, že zde nechybí ani prkno Garretta McNamary. Na stěně je umístěn i vodní skůtr, který pomáhá surfaře vytáhnout na vlnu a zraněné tahá z vody.
Letošní surfařská sezona byla zahájena 15. října, odkdy nastalo období „vyčkávání“. Tak to hlásá oficiální plakát umístěný na pevnosti. Dnešní vlny rozhodně nebyly ty největší, ale i tak se bylo na co dívat. (K mé smůle ty obří vlny měly přijít o dva dny později, kdy jsem ale již byla v Lisabonu, respektive na celodenním výletě v Sintře.) Dokázala bych tohle pobřeží sledovat věčně. Slunce se pomalu blížilo k obzoru. Další důvod, proč jsem se sem odpoledne tak hnala. Chtěla jsem si užít pěkný západ slunce. Po pravé straně kolem pevnosti vede chodník za pevnost. Docela strmé schodiště (spíš žebřík) pak klesá podél skály pod pevnost. Příkrost schodů v kombinaci s otevřeným prostorem kolem mě a docela silným větrem ve mně vyvolali nepříjemný strach z výšek. Když schody pode mnou sestoupaly dvě starší ženy, vydala jsem se dolů také. Křečovitě jsem se držela zábradlí a stuhle sestupivala jeden schod za druhým. Sestup ale stál za to. Po pravé straně jsem pozorovala, jak vlny dorážejí na severní pláž, jiné se tříštily o skalisko pode mnou. A slunce pomalu zapadalo.
Před samotným západem jsem vystoupala ty žebříkovité schody zpět nahoru a poslední momenty západu slunce jsem si užila z kopce nad pevností. Magické místo.
Vydala jsem se zpět směrem na "výtah" dolů do městečka. Tentokrát jsem se po cestě stavila v kostele zasvěceném patronce Nazaré, abych si prohlédla tu nástěnnou malbu spojenou s legendou.
Po příjezdu dolů pod útes jsem se po cestě na hostel zastavovala u vystavených jídelních lístků jednotlivých restaurací a hledala, kam bych si později zašla na večeři. Předtím jsem se ale musela stavit na hostelu pro další vrstvy oblečení. Po setmění tu byla pěkná zima. Několik restaurací mělo tento týden z nějakého důvodu zavřeno. Další pak otevíraly na večeři až po šesté. Nakonec jsem zvolila restauraci A Lota na nedalekém náměstíčku Praça Sousa Oliviera a z jídelního lístku si vzbrala na vyzkoušení pokrm „açorda de marisco“. Nevěděla jsem, co je to ta açorda, ale na fotce to vypadalo pěkně. Když už jsem v přímořském letovisku, chtěla jsem si dát něco s mořskými plody. Jako předkrm jsem zvolila zeleninovou polévku a na pití cidru. Portugalské polévky jsem si zamilovala. Když mi číšnice přinesla v kameninové misce „açordu”, vypadalo to pěkně. Než jsem to ale stihla vyfotit, vzala dvě lžíce a syrové vejce, které bylo oprostřed na kaši obklopené pěkně naskládanými mušlemi a oloupanými krevetami, začala rozmýchávat v kaši a celou tu krásu tak zničila. Chvíli promýchávala celý obsah a pak misku postavila přede mě. Chutnalo to zajímavě. Marně jsem tápala, z čeho ta kaše je udělaná. Každopádně se tento pokrm zařadil do škatulky „jednou a stačí“. Cena večeře 16,90€. Ve Španělsku bych určitě zaplatila dvakrát tolik. Pak již jsem se odebrala do tepla hostelu. Venku byla opravdu zima.
Açorda de marisco


























Žádné komentáře:

Okomentovat

Výlet do bývalého kambodžského hlavního města Udong

Na 8:30 jsem měla domluveného tuk-tukáře, který mě měl odvézt do Udongu. Udong je vzdálený asi 37 km severně od Phnom Penhu a býval hlavním ...