MOTTO

"Cestování je jako droga - když jednou propadneš tomu intenzivnímu kouzlu dálek a svobody, chceš stále víc, až se ti touha poznat nové kouty světa stane závislostí a nasbírané zkušenosti z cest ovlivní tvůj pohled na život..." Katka Francová

úterý 7. března 2017

Na prohlídce tunelů Cu Chi a Muzea válečných pozůstatků

O odpočinku nemohla být řeč. Postel sice byla pohodlná, klimatizace ideální, ale od desáté večer až snad někdy do tří do rána se všechno doslova otřásalo silou decibelů a basů, které vycházely ze sousední diskotéky. Během rezervování hostalu jsem si zapomněla přečíst recenze. Tohle by mě určitě odradilo.
Pořádně nevyspaná jsem si nechala udělat snídani v podobě bagety s volským okem a pak počkala, až si pro mě přijedou. O půl deváté jsem měla vyrážet na půldenní výlet k tunelům v Cu Chi.
Ty se nacházejí asi 35 km severozápadně od Saigonu. Výstavba tunelů začala již ve 40. letech za francouzské okupace a celkem trvala 25 let. Během vietnamské války tunely využíval Viet Cong. Oproti tunelům ve Vinh Moc, kterými se dalo projít vzpřímeně, jsou tunely v Cu Chi tak nízké a úzké, že jimi lze projít jen ve dřepu. Tunely vedou až do Kambodže, která je odtud vzdálená jen asi 15 km.
Průvodce nám ukazuje jednu z pastí
Byla jsem naložena do nového několikamístného minivanu. Celkem nás bylo devět. Průvodce byl oproti očekávání relativně mladý a gay. Nic proti němu, ale na tento tip exkurze se vůbec nehodil. Hlavně jeho komentáře a smích mi občas přišly jako hodně nemístné. Z jeho chování bylo jasné, že je prozápadně orientovaný. I když byl s tématem vietnamské války dobře seznámen a byl inteligentní, jeho osobnost mi lezla nervy. Celý výlet mi pak přišel jako uspěchaná pouťová atrakce. Nedokázal navodit atmosféru.
Vymotat se z města v tom šíleném ranním provozu zabralo přes hodinu. První zastávkou byla umělecká dílna, kde vyrábějí obrazy lepením vaječných skořápek a ručním malováním motivů převážně s vietnamskou tématikou. Zdejšími umělci jsou lidé s nějakým fyzickým postižením způsobeným chemikáliemi, které během vietnamské války Američané rozprašovali po okolí. I po letech se chemikálie v půdě nacházejí a rodí se znetvořené děti.
Na střelnici
Zdejší průvodkyně nám ukázala celý proces výroby takovýchto obrazů a pak jsem si mohli v obchodě nějaké koupit. Ceny zde ale byly minimálně třikrát vyšší než ve městě nebo jiných částech Vietnamu. U továrny stavěli snad všichni touroperátoři.
Pak jsme již zamířili k tunelům. Silnice vedla lesem plným kaučukovníků. Když jsme dorazili k areálu tunelů, bylo tam již několik dalších skupin turistů. Průvodce nám koupil vstupenku. Do areálu jsme vstoupili podzemní chodbou. Stezky vedou lesem, kde jsou znát pozůstatky po bombových kráterech, někde se tunel propadl.
Výroba sandálů z pneumatik
Jako první jsme si mohli zkusit prosoukat se úzkým otvorem do země, který je maskován poklopem s listím. Zastavili jsme se u míst, kde byly nastražené pasti, zastřešená nemocnice, dílna...Z dálky byla slyšet střelba. Součástí prohlídky je i možnost zastřílet si z některé zbraně. Nábojnice ale nejsou v ceně a je třeba si je na místě koupit. Cena za jednu patronu se pohybuje od 25 tisíc dongů do 40 tisíc. Tuhle atrakci jsem si nechala ujít. Chvíli jsem pozorovala ostatní střílet. U střelnice vyrábějí tradičním způsobem rýžový papír a suší jej na slunci. Pokračovali jsme dál. V dalším přístřešku vyřezával jeden muž z pneumatik sandále. Na prodej bylo několik modelů a to za cenu nižší, než je ve městě. Sandále jsou prý pohodlné a podrážka neklouže.
Došli jsme k vchodu do tunelů. Zde se mohli odvážlivci vydat do podzemí. Několik dam ze skupinky před námi, sotva uvidělo tu nížkou chodbu, to vzdalo. Z naší skupinky se do tunelů vydala polovina – pánské osazenstvo a já. Ve dřepu se skloněnou hlavou jsem se šourala dopředu. Uvnitř bylo horko a vlhko. Nějaký systém odvětrávání tam je, ale vylezla jsem odtamtud spocená. A to jsme prošli asi jen padesát metrů. Rozhodně nic pro klaustrofobiky a obézní jedince. O kus dál byl další vchod do tunelů, na jejichž konci byla místnost kuchyně. Opět jsme se vydali jen čtyři. Svítit jsme si museli mobilním telefonem. Tunel jednu chvíli sestupoval níže do podzemí. Po sto metrech jsme se dostali na povrch. Ruce od hlíny. Mohli jsme se opláchnout v nedalekém potoku. A pak nás čekala ochutnávka manioku, který byl jednou z hlavních plodin, které vojáci během vietnamské války jedli. Chuť nebyla špatná.
Ke konci jsme ještě zhlédli krátký dokument a vydali se nazpět do centra Ho Chi Minh. Požádala jsem průvodce, zda by mě mohli vysadit u Muzea pozůstatků války (War Remnants Museum), které je kousek od Paláce sjednocení. Tohle muzeum je doporučováno jako jedno z nejlepších. Kolem budovy je umístěno několik letadel, vrtulníků a tanků. Vstupné jen 15 tisíc. Po levé straně budovy je vybudována expozice týkající se francouzských a jihovietnamských vězení na ostrovech Phu Quoc a Con Son. Umístěna je zde gilotina i tzv.''tygří klec'', do které byli věžni uzavíráni. Na stěnách jsou fotografie s mnohdy brutálními záběry.
Muzeum válečných pozůstatků

Tohle muzeum rozhodně není pro slabé povahy. V samotné budově jsou totiž vystaveny i fotografie lidí postižených následky působení chemikálie agent orange, kterou Američané ve Vietnamu plošně rozprašovali. Různě tělesně zdeformované děti se rodí dodnes. Ve mně tato prohlídka zanechala hlubokou stopu a odpor k tomu, čeho je Americká vláda schopná. Nejen, že se během války chovala (a chová) nelidsky vůči obyvatelstvu, ale i vůči samotnému životnímu prostředí.
Po prohlídce muzea jsem se vydala k Paláci sjednocení. Areál kolem paláce je obehnán plotem a je hlídán. Bylo po čtvrté odpoledne a u brány naznačovali, že již zavírají. Pod stromy jsou umístěny dva komunistické tanky, které v roce 1975 dorazili do Saigonu a prorazily bránu paláce. Tehdy jeden z vojáků vyskoil z tanku a běžel s vlajkou Vietkongu po schodech na balkon.
Rozhodla jsem se, že se sem vrátím poslední den po návratu z delty Mekongu.
Kousek od brány je ve dvoře ukryta příjemná restaurace, kde jsem si dala pozdní oběd. A pak se vydala k nedaleké katedrále Notre Dame. Ta byla postavena mezi lety 1877 a 1883 v neorománském stylu. Hned vedle ní je pak budova Centrální pošty, kteoru navrhl Gustav Eiffel. Pošta je plně v provozu, ale dovnitř míří i turisté. Je totiž co obdivat. Na stěně naproti vchodu je velký obraz Ho Chi Mina, po stranách vchodu jsou pak telefonní budky a nad nimi malby map jižního Vietnamu a Saigonu. V obchůdcích po stranách pak prodávají suvenýry.
Ulicí Dong Khoi jsem zamířila k budově Lidového shromáždění. Po levé straně jsem se snažila najít bývalý heliport, odkud byli evakuování američtí zaměstnanci CIA před pádem Saigonu.
Už se stmívalo a tak jsem zamířila směrem k hostelu.
Na večeři jsem sedla do jedné z levných restaurací na Pham Ngu Lao a dala si hovězí polévku s knedlíčky. A pak již zabalit batoh.














Katedrála Notre Dame

Centrální pošta



Žádné komentáře:

Okomentovat

Výlet do bývalého kambodžského hlavního města Udong

Na 8:30 jsem měla domluveného tuk-tukáře, který mě měl odvézt do Udongu. Udong je vzdálený asi 37 km severně od Phnom Penhu a býval hlavním ...