MOTTO

"Cestování je jako droga - když jednou propadneš tomu intenzivnímu kouzlu dálek a svobody, chceš stále víc, až se ti touha poznat nové kouty světa stane závislostí a nasbírané zkušenosti z cest ovlivní tvůj pohled na život..." Katka Francová

čtvrtek 15. března 2018

Mallorca: Půldenní cyklovýlet po Via Verde z Artá do Son Servera

Zatímco postupně zpracovávám fotografie a zážitky z Filipín do fotoknihy a užívám si "dovolené" před začátkem sezony, naordinovala jsem si den v přírodě. Teploty jsou zde na Mallorce jarní (okolo 16 stupňů) a když svítí slunce, je opravdu teplo. Je to ideální čas na turistiku a také cykloturistiku. Navíc je zde ještě stále "turistoprázdno" (oproti tomu, co se sem nahrne v létě).
Minulý rok mě kamarádka vytáhla na běh po zelené stezce Via Verde, která se táhne z Manacoru do Arty po trase, kudy v letech 1921-1977 vedla železnice.

Před několika lety zdejší úřady plánovaly tuto železnici znovu obnovit a prodloužit tak stávající železnici vedoucí z Palmy do Manacoru. Z plánů pak ale asi kvůli nedostatku peněz (a možná i protestům obyvatel) sešlo a místo toho byla na oněch 29 kilometrech vytvořena tzv. Zelená stezka (Vía Verde). Podél ní jsou umístěná odpočívadla, naučné panely s informacemi o zdejší fauně a floře a odkazy na zajímavá místa v okolí stezky. Stezka se stala oblíbeným cílem jak turistů, pejskařů, ale hlavně mezi cyklisty. V budově bývalého vlakového nádraží v Artě je dnes kromě turistických informací a prodejny suvenýrů i půjčovna kol. Těch půjčoven je kolem více. Tento cykloturistický boom přitom nastal jen  před pár lety. Ideální dobou na projížďku po Via Verde je právě jaro a podzim, kdy ještě není takové horko. Kolem stezky jsou sice vysázené stromy, ale zatím nedosahují takové výšky, aby jejich stín chránil před žhnoucím letním sluncem.
Takže jsem se včera rozhodla si projet tuto zelenou stezku na kole. Sedla jsem na autobus do Arty, půjčila jsem si na "nádraží" na čtyři hodiny horské kolo (12€) a vyrazila na výlet. Bylo polojasno, spíše oblačno. Zima ale nebyla. Po cestě do 10 km vzálené Son Servera, kterou jsem loni s kamarádkou proběhla v opačném směru) jsem dělala časté fotografické zastávky, tak mi ta cesta zabrala dvě hodiny. Bylo jasné, že se až do Manacoru nedostanu. Chtěla jsem ale zkusit najít odbočku na jakousi jeskyni mezi Son Servera a Es Carrio.
Jenže se znám a i kdybych ji našla a k jeskyni došla, strávila bych tam dalších x-minut průzkumem okolí a focením a nedojela bych tak včas nazpět do Arty vrátit kolo. Takže jsem to asi dva km za Son Servera otočila nazpět. Snad někdy příště, kdy vyjedu brzy ráno a půjčím si kolo na celý den.
Byla to ale příjemná jarní projížďka. Kromě vysázených stromů je stezka lemována levandulovými keři, které teď kvetly. Na políčcích se pásly ovce a kozy a stromy kolem statků se zelenaly a někde rostly pomerančovníky obsypané zralými pomeranči.

Video z tohoto výletu na mém YouTube kanálu: https://youtu.be/Dl3lPgj_zQ0  ;-)





Žádné komentáře:

Okomentovat

Výlet do bývalého kambodžského hlavního města Udong

Na 8:30 jsem měla domluveného tuk-tukáře, který mě měl odvézt do Udongu. Udong je vzdálený asi 37 km severně od Phnom Penhu a býval hlavním ...