MOTTO

"Cestování je jako droga - když jednou propadneš tomu intenzivnímu kouzlu dálek a svobody, chceš stále víc, až se ti touha poznat nové kouty světa stane závislostí a nasbírané zkušenosti z cest ovlivní tvůj pohled na život..." Katka Francová

neděle 3. března 2019

Jak se jezdí vlakem na Srí Lance (?)

Dnes jsem si užila nejdelší jízdu vlakem tady na Srí Lance. Tři hodiny jsem se závratnou rychlostí max.20 km/h řítila z Haputale do Hattonu, kde jsem přesedala na autobus do Dalhousie (výchozí bod na Adamovu horu). Mimochodem tento úsek trati je považován za ten nejhezčí ze všech železničních tras (včetně Elly a Badully) a stal se natolik populární mezi zahraničními turisty a vlastně i místními, že jednotlivé vagony bývají mnohdy dost plné.
Tato jízda vlakem byla mojí čtvrtou. Prvně jsem se vlakem projela z Colomba do Bentoty. Tato jízda přecpanou druhou třídou, kdy měl ještě vlak 40 minut zpoždění, nebyla nejpříjemnější, protože jsem seděla v uličce na batohu a bylo to dost dlouhé.
Druhou a třetí jízdu jsem si užila před pár dny. Jednou z Elly do Idalgashinna a nazpět pak do Elly z Haputale a podruhé z Elly do Haputale. Tehdy jsem jela třetí třídou a bylo to mnohem příjemnější, protože z Elly vlak ještě nebyl přeplněný a z okna jsem mohla pozorovat krajinu, kterou jsme projížděli.
A čtvrtou, respektive pátou jízdu jsem si dala právě dnes a mohla si užít onu tolik vychvalovanou scenerii kopcovité krajiny s čajovými plantážemi a lesy a vesnicemi. Projela jsem nejvýše položenou stanicí v Pattipola, která je v nadmořské výšce téměř 1900 m n.m. Projeli jsme množství tunelů. Pokaždé, když jsme do jednoho vjeli, děti ve vagonu začaly houkat. To je tu dost populární mezi místními. Vjede se do tunelu a je to jakoby někoho vraždili.
A protože vlaky na trase z Kandy do Badully bývají narvané a dnešní cesta do Hattonu měla trvat docela dlouho a nechtěla jsem riskovat, že se budu tři hodiny někde mačkat a stát v uličce, dopředu jsem si rezervovala místo v třetí třídě. Pro tato rezervovaná místa je vyhrazený speciální vagón. Třetí rezervovaná třída byla hned za lokomotivou a na rozdíl od vedlejší normální třetí třídy, byl vagón poloprázdný. Cestující, kteří neměli rezervované sedadlo, do vagónu nesměli. Dvakrát za cestu prošel vagonem průvodčí a zkontroloval jízdenky.
Jízdenky se běžně kupují na pokladně na nádraží a pokud nejde o rezervaci, tak se prodávají asi půl hodiny před příjezdem vlaku. U vstupu na nástupiště pak stojí kontrolor, který jízdenky procvakne a pokud jsme zrovna přijeli a z nádraží odcházíme, jízdenky vybírá.
Rozdíl mezi druhou a třetí třídou je v sedačkách. Druhá třída má dvojkřesla se sklápěcím stolečkem jako v autobuse nebo letadle. Přijde mi, že je tam méně místa a méně lidí se tam vejde. Ve třetí třídě jsou tvrdší sedačky proti sobě. A na jednu se vejdou i tři lidé. Součástí je malý stoleček napevno. A místa je tam více.
Během jízdy vagóny procházejí prodejci občerstvení.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Výlet do bývalého kambodžského hlavního města Udong

Na 8:30 jsem měla domluveného tuk-tukáře, který mě měl odvézt do Udongu. Udong je vzdálený asi 37 km severně od Phnom Penhu a býval hlavním ...