MOTTO

"Cestování je jako droga - když jednou propadneš tomu intenzivnímu kouzlu dálek a svobody, chceš stále víc, až se ti touha poznat nové kouty světa stane závislostí a nasbírané zkušenosti z cest ovlivní tvůj pohled na život..." Katka Francová

sobota 11. července 2020

Palma de Mallorca: Středověký hrad Castell de Bellver

Nastal zase čas na pravidelné lékařské prohlídky. A protože využívám služby lékařů na klinice v Palmě, naplánovala jsem si na zbytek dne i nějakou tu turistickou prohlídku místních pamětihodností. Možnosti jsou v rámci korona krize celkem omezené a některá muzea jsou zavřená. Co ale nebylo zavřené, byl hrad Bellver, který patří k symbolům města a nepřehlédnutelné dominantě. Hrad jsem poprvé navštívila asi před dvěma lety a docela mě zaujal. Proto jsem se rozhodla jej znovu navštívit a natočit o něm i video.
Abych se k hradu dostala, nasedla jsem na linku č.7 (jezdí tam i linka 20) a nechala se dovézt na zastávku Placa Gomila. Po ulici C/Bellver jsem vystoupala k bráně do parku, který obklopuje kopec, na kterém hrad stojí. Bylo horko. Cikády se mohly zbláznit a cvrkaly o sto šest. Vystoupat k hradu nebylo moc náročné, i když na schodišti jsem se trochu spotila. Oproti jiným rokům, tu nebylo moc turistů. Zaplatila jsem vstupné 4 € a s rouškou (povinně) jsem vešla dovnitř. Prošla jsem se kolem dokola, prohlédla si všechny sbírky a vystoupala na hradní terasu, odkud se nabízejí nádherná panoramata.


Něco málo informací o hradu Bellver
Asi 3 km západně od centra Palma de Mallorky stojí na vrcholu kopce středověká stavba hradu, který je svým kruhovým půdorysem unikátem nejen na Mallorce, ale i v rámci Španělska. Hrad Castell de Bellver je jedním z 5 mallorských obranných hradů (další je Castell d'Alaró, Castell de Santueri, Castell del Rei a Castell de Capdepera). Byl postaven v letech 1300 - 1311 na přímý rozkaz mallorského krále Jaime II. Hrad sloužil nejen jako sídlo králů, ale i jako obranná a strážní pevnost.
Díky svému umístění na vrcholu 112 m měli hradní strážci skvělý přehled nejen o tom, co se děje dole pod hradem, ale i zda se po moři do zálivu neblíží nějaké nebezpečí v podobě pirátů. Součástí gotického hradu jsou i 4 strážní věže. Severní "torre mayor" sloužila jako útočiště v případě, že by byl hrad napaden. Oproti ostatním věžím stojí nejvyšší severní věž mimo hlavní budovu a s hradem je spojená jen mostem.
Na počátku 18.století, v době, kdy ve Španělsku probíhaly války o španělské nástupnictví, se z hradu stalo hlavní politické a vojenské vězení ostrova. Byli zde uvězněni intelektuálové i generálové. Jako vězení hrad sloužil i během španělské občanské války (1936 - 1939), kdy zde bylo uvězněno na 800 republikánských vězňů. Dnes hrad slouží jako městské muzeum historie. Vystaveny jsou tu exponáty pocházející z dob, kdy na Mallorce žily kultury předtalayotské, talayotské, Římané zakládali města...Dozvíte se tu i o urbanistickém rozvoji města, nástupu turismu ve 20. století. Součástí je i expozice uměleckých sbírek bust. Na vnitřním nádvoří probíhají koncerty.


Po asi dvou hodinách jsem se vydala pod hrad zkusit najít nějakou jeskyni. V kopci pod hradem je prý několik umělých jeskyní, ze kterých se ve středověku těžil materiál na stavbu hradu. Došla jsem k policejní stanici, která stojí pod kopcem, ale po cestě jsem žádnou jeskyni neobjevila a nechtělo se mi kolem stanice šmejdit. Tak jsem to vzdala a vrátila se zpět do centra Palmy.


Žádné komentáře:

Okomentovat

Výlet do bývalého kambodžského hlavního města Udong

Na 8:30 jsem měla domluveného tuk-tukáře, který mě měl odvézt do Udongu. Udong je vzdálený asi 37 km severně od Phnom Penhu a býval hlavním ...