MOTTO

"Cestování je jako droga - když jednou propadneš tomu intenzivnímu kouzlu dálek a svobody, chceš stále víc, až se ti touha poznat nové kouty světa stane závislostí a nasbírané zkušenosti z cest ovlivní tvůj pohled na život..." Katka Francová

sobota 17. listopadu 2018

Dijous Bo - nejstarší veletrh na Mallorce

Každý čtvrtý čtvrtek po neděli následující po 18.říjnu probíhá v Ince velký trh, na který se sjíždějí prodejci a návštěvníci z celé Mallorky. A nejen z Mallorky, ale i z pevniny. Tato “férie” neboli slavnost, pouť či veletrh (jakkoliv to lze nazvat) je největší a nejvýznamnější událostí svého druhu na Mallorce. A také nejstarší. Datuje se již do roku 1301, kdy tehdejší Mallorský král povýšil Inku na město. Od té doby se každý rok v polovině listopadu do města sjíždějí statkáři, farmáři, průmyslníci, pekaři a umělci všeho druhu, aby představili a pokud možno prodali svoje zboží, produkty a zvířata.
Tento veletrh se jmenuje “Dijous Bo”, nebo-li “Dobrý čtvrtek”. A dobrý opravdu je. Jak pro prodejce, tak pro nakupující. Slavnost začíná již ve středu, tedy na “Dobrou středu” (Dimecres Bo) a hlavní dění a kulturní akce probíhají odpoledne a pak hlavně ve čtvrtek. Kromě stánků je v ulicích k vidění i výstava historických parních a zemědělských strojů, prochází zde orchestr, vystavena jsou zvířata, která zdejší pastevci chovají, je zde spousta míst, kde se lze najíst a nebo třeba jen ochutnat produkty řezníků a výrobců tradičních sýrů...Dijous Bo je velká přehlídka mallorské kultury, která rozhodně stojí za návštěvu. Hlavně je to po sezóně a tak se zde setkávají především Mallorčani a ti, kteří na ostrově dlouhodobě žijí. Je to autentické a zábavné. A panuje zde příjemná atmosféra. Jediným nebezpečím tohoto veletrhu je, že vleze dost do peněz. Zdejší produkty a jídlo jsou tak lákavé a chutné, že určitě nikdo neodolá, aby si nekoupil nějaký ten salám, šunku, sýr nebo třeba tipicky mallorskou ensaimadu.
Já jsem se na tento veletrh vypravila poprvé. Vlastně jsem se o jeho konání dozvěděla jen několik dní předem a jelikož jsem již o víkendu “přičichla” k mallorským tradicím na “férii” v Pollence, rozhodla jsem se v poznávání zdejší kultury pokračovat. Tak jsem na trh vyrazila již na “dobrou středu”, abych situaci omrkla, vyhnula se případným návalům lidí a také dešti, který byl na čtvrtek hlášen (a který nakonec naštěstí nedorazil). A jelikož se mi to moc líbilo, tak jsem se do Inky vrátila i na “dobrý čtvrtek”. Video z Dijous Bo najdete zde: https://youtu.be/d1R8H2DY0g8






Žádné komentáře:

Okomentovat

Výlet do bývalého kambodžského hlavního města Udong

Na 8:30 jsem měla domluveného tuk-tukáře, který mě měl odvézt do Udongu. Udong je vzdálený asi 37 km severně od Phnom Penhu a býval hlavním ...